Jotos

Jotoksia järjestetään 2 kertaa vuodessa keväällä ja syksyllä. Jotoksien pääasiallinen tarkoitus ja tehtävä on kohottaa maanpuolustustahtoa jäsenistömme keskuudessa.

Kilpailutoiminta on jotoksilla suuressa roolissa. Kevätjotoksella lajeina on pistooliammunta, harjoituskäsikranaatin tarkkuusheitto, pilkki, tuppi sekä 1 vuosittain vaihtuva laji. Syysjotoksella kilpaillaan niin ikään ammunnassa sekä harjoituskäsikranaatin heitossa ja tupessa. Lisäksi syksyllä testaamme jäsenistömme arviointikyvyn sekä kirjallisilla tehtävillä jäseniemme yleisen tiedon maanpuolustukseen liittyvillä ajankohtaisilla kysymyksillä. Syysjotokseen valmistautuessa kannattaakin lukea Reserviläislehteä sekä Pohjanpoikalehteä tarkkaan.

Jotoksiin kuuluu myös olennaisena osana iltahartaus, jossa hiljennytään nuotiolla pohtimaan maailman menoa.

Jotoksien ajankohtaa kannattaa seurata toiminta sivulta.

KUUSAMON RESERVILÄISET RY KORONA JOTOKSET

Martiluoman eräkämpällä

Kuusamon reserviläisten jotos suuntautui tällä kertaa Martinluoman erämaakämpälle. Ensimmäistä kertaa Kevät – ja Syysjotos pidettiin yhtäaikaa kun Koronan vuoksi perutettu Kevätjotos jäi pitämättä.

Perjantaina 4.6 starttasimme autot ja lähdimme huristelemaa Martinluoman eräkämpälle seitsämän   Kuusamon reserviläiset ry:n jäsentä lähti jotokselle. Perille päästyämme aloimme jo perinteisesti lämmittämään saunaa ja tietysti piti myös alkaa keittämään Jouni ja Raunon Hemmilän tuomia hirvenlihoja. Illanistujaisissa keskustelimme maanpuolustuksesta ennen ja tänään, emme toki unohtaneet Sotiemme veteraanejakaan puheissamme ja heidän tekemiä suuria uhrauksia Suomen puolesta.

Lauantai aamuna Erkki Hemmilä tuli Jotokselle joten kaikki Jotokselle ilmoittautuneet olivat nyt paikalla ja kilpailut voi alkaa. Pj. Jarmo Käkelä toivotti kaikki tervetulleeksi Kevät – ja Syysjotoksellemme ja kilpailutoimen johtajana toimi Jouni Hemmilä. Jotos kilpailut alkoivat perinteisesti Pistooli ammunoilla ja nyt saikin ampua niin Kevät- kuin Syysjotoksenkin ampuma tulokset. Tarkin Kevätjotoksen ampuja oli Markku Lämsä, liekkö ollut tarkkuuteen vaikutusta ammatinvalinalla. Syysjotoksen parhaimman tuloksen ampui Jouni Hemmilä kuten niin monesti ennenkin on käynyt.

Seuraavana lajina oli harjoitus kranaatin tarkkuusheitto matkaa n. 10 metriä. Kevät jotoksen kranaatin tarkkuus heitto tehtiin Oikealla kädellä ja Syysjotoksen tarkkuusheitto Vasemmalla kädellä toki maali oli siirretty eripaikkaan ja vähän lähemmäksi. Tarkimman heiton Oikealla kädellä teki Jarmo Käkelä ja Vasemmalla kädellä Erkki Hemmilä. Puhetta tuli taas kun ei se kranaatti pyörinyt tai pomppasi väärään suuntaan mutta näinhän se on joka kerta.

Sitten Jouni kertoi arviointi tehtävä olevan jotoksen seuraava osakilpailulaji ja tässäkin kilpailulajissa piti arvioida kaksi eri kohdetta kun oli Kevät- ja Syyjotos yhtäaikaa. Kevätjotoksen tarkin arvioija oli Markku Lämsä ja arvioida piti kahden pienen männyn välinen etäisyys n. 20 metrin päästä katsottuna. Toinen arviointi tehtävä oli arvioida suolla n. 15 metrin päässä olevan kannon ympärysmitta 10 cm korkeudelta. Tarkimman arvion sanoi Rauno Hemmilä ja tietysti näissä arviointi tehtävissä on heti jokin selitys jos ei ihan oikein arvioinut.

Seuraavaksi lähdimme keittelemään hirvenlihakeittoa ja keiton kiehumista odotellessaan pidimme Syysjotokseen kuuluvan kirjalliset kysymykset osakilpailun. Jounin vaimo Anne oli nyt laatinut kysymykset jotka oli kerätty Reserviläisliiton lehdistä. Kysymykset olivat monipuolisia ja yllättävän vaikeita vaikka olivatkin maanpuolustus aiheisia mutta pitänee tästä lähdin lukea Reserviläisliiton lehti vieläkin tarkemmin. Parhaiten arvasi tai tiesi oikeat vastaukset Keijo Murtovaara kun jokaisessa kysymyksessä oli kolme vastaus vaihtoehtoa joten arvaamallakin saattoi saada pisteen.

Ruokailun jälkeen pj. Jarmo Käkelällä oli mieluinen tehtävä kun hän sai luovuttaa Jouni Hemmilälle Reserviläisliiton myöntämän Kultaisen ansiomitalin nr. 1270.

Viimeisenä mutta ei suinkaan vähäisempänä oli katkon peluu joka on monesti ollut ratkaiseva osakilpailu jotoksen voittamisen kannalta. Nyt pelasimme kaksi eri katko peliä kummallekin Jotokoselle omat pisteet pitää saada. Kevätjotoksen katkon peluun voitti Tenho Palosaari ja Syysjotoksen Erkki Hemmilä. Jouni ja Rauno laskivat nyt jotos pisteet ja löytyihän sieltä voittaja kummallekin jotokselle. Kevätjotoksen voitti Markku Lämsä ja Syysjotoksen Erkki Hemmilä onnittelut voittajille. Perinteisesti jotoksen voittaja järjestää seuraavan vuoden jotoksen siellä jossain.

Saunakin oli siinä sivussa lämmitetty joten saunaa ja tietysti piti käydä uimassa kun vesi oli vielä niin lämmintä. Saunomisen jälkeen Jarmo teki makkaranpaisto nuotion. Ennen makkaran paistoa ja iltahartautta pidimme hiljaisen hetken pitkäaikaisen kunniajäsenemme Viljo Määtän pois menoa kunnioittaen. Tenho Palosaari toi kynttilän joka sytytettiin Viljon muistolle ja kerroimme miten olimme tutustuneet Viljoon ja mitä oli jäänyt Viljosta mieleen. Kaikki olimme sitä mieltä että Viljolta jäi suuret saappaat täytettäväksi Kuusamon maanpuolustus yhdistyksissä. Perinteitä noudattaen lopuksi veisasimme virren 584 Siunaa ja Varjele meitä. Pj. kiittää vielä kaikkia Jotoksella olleita hyvästä ja rehdistä kilpailuhengestä sekä mahtavasta viikonlopusta , ensikevään uudestaan siellä jossain.

KEVÄT JOTOS SARVILAMMELLA 2018

Kevätjotoksemme pidettiin Kainuun rajavartilaitoksen tiloissa Sarvilammella 28-29.4. Päivä oli aurinkoinen ja osallistujia oli saapunut paikalle 9 jäsentämme. Jotokselle tuli myös uusi jäsenemme Satu Heiskanen jonka toivotimme erittäin tervetulleeksi mukaan toimintaamme. Pj. Käkelä avasi jotoksen toivottaen kaikki tervetulleeksi Sarvilammelle. Jotoksemme alussa pidimme hiljaisen hetken kunnioittaen pitkäaikaisen jäsenemme Harri Väätäisen muistoa. Kilpailutoimen johtaja Veijo Määttä kertoi kilpailulajit ja suoritus paikat. Ensimmäisenä oli tällä kertaa pilkkikilpailu koska jäät olivat jo vähän heikossa kunnossa joten katsottiin parhaimaksi aloittaa pikkiminen heti aamulla. Pilkkikilpailun voitti Viljo Määttä 19 kalalla. Toisena lajina oli ilmapistooli ammunta , kaksi harjoituslaukausta ja viisi kilpailulaukausta. Tässä lajissa tarkin tänään oli Jyrki Heikkilä. Seuraavana oli tikanheitto kilpailut istultaan ja eihän se ollutkaan niin helppo kuin ensin luulimme. Tarkin tikan heittäjä oli Rauno Hemmilä. Uutena lajina oli halon tarkkuus heitto ja halkohan lensi sinne minne sen heittäjä nakkasi. Tarkinmman heiton tekin viimeisenä heittänyt Veijo Määttä. Viimeisenä lajina oli katkon peluu ja pj. Käkelä voitti tämän osakilpailun. Ruokana oli jo perinteisesti hirvikeitto joka maistuikin taasen niin hyvältä että. Ilta olikin sitten vapaata seurustelua ja tietysti pitihä sitä muutama sota-ajan laulu porukalla laulaakin. Kiitoksen vielä kerran kaikille jotoksella mukana olleille tv. pj. Jarmo Käkelä.

SYYSJOTOS 2017

Syysjotos 2017 16-17.9 pidetiin tänävuonna Anne ja Jouni Hemmilän mökillä Kivijärven rannalla. Jotokselle oli tällä kertaan saapunut tai kiireiltään joutanut Jouni, Rauno, Jarmo, Janne, Harri, Matti, Keijo, Erkki sekä 78vuotias pitkäaikainen jäsenemme Seppo. Sepolla ei kylläkään ikä näytä painavan kun meille nuoremmille näytää mallia, kilpailu henkisyyttä sekä rehdin kilpailun esimerkkiä. Jotoksen johtajana toimi edellisen vuoden syysjotoksen voittaja eli Rauno. Rauno aloittikin jotoksen poikkeuksellisesti kirjallisilla kysymyksillä. Ensimmäisen kilpailulajin jälkeen oli vuorossa niin sanottu virallinen osuus eli palkitsimme ja muistimme kahta jäsentämme Keijo oli täyttänyt 50v ja Erkki 60 vuotta , lahjaksi annoimme pöytästandardin ja puukon. Ammunta oli jotos lajien seuraava rasti ja siinä oli paras tällä kertaaa Matti. Perinteitä noudattaen oli myös yksi uusi jotosrasti kilpailulaji ja tällä kertaa se oli istultaan heitetiin  tikkaa kilpaa. Kranunheitto oli myös mukana kilpailulajina. Pitihän sitä välillä syödäkkin, Anne toikin meille erittäin maittavan hirvikeiton. Kiitos Annelle viellä kerran maittavasta hirvikeitosta. Viimeisenä mutta ei toki vähäisempänä oli katkonpeluu joka taasen määräsi loppu järjestyksen jotos tuloksissa. Ensimmäisenä korttipöydästä pääsi pois jouni ja samalla hän varmisti syysjotoksen voiton 2017. Onnittelut jotoksen voittajalle !! Olihan jounilla viellä yksi tosi mieluinen yllätys kun saunalta  löytyi jakutsi täynnä lämmintä vettä , kyllä siinä varapuheenjohtajankin oli muka oleilla ja parantaa maailmaa erittäin hyvässä seurassa.  tv. 1 varapj. Käkelä Jarmo

KEVÄTJOTOS 2016

16.4.2016 klo 9.00, vanha tuttu postin aukio oli jälleen kokoontumispaikkana, kun Kuusamon Reserviläisten kevätjotoksen ”lähtölaukaus” ammuttiin. Paikalle saapuivat, Allekirjoittanut, Markku, Seppo, Tenho ja Veijo. En ollut aikeissa tällä kertaa lähteä mukaan, vaan olin toimittamassa hallussani ollutta harjoituskranaattia, jotta kranaatinheitto osakilpailu voitaisiin suorittaa normaalin järjestyksen mukaan. Vaan niinhän siinä kävi, että Markku puhui minut nopeasti ympäri ja taisi siinä keväisellä auringonpaisteellakin olla osansa, joten ei muuta kuin vaatteiden vaihtoon ja nenä kohti jotospaikkaamme Sarvilampea.

Sarvilammelle saavuttuani oli jo vanhan postin aukiolla olleet saapuneet kohteeseen ja vastassa minua oli tervehtimässä myös etujoukkomme, Toni, Hemmo, Rauno ja Jouni joka oli edelleisenä päivänä saapunut hirvenlihoja keittämään ja tarkastamaan olosuhteitten kunnon. Ennen alkutervehdyksiä joukkoomme liittyi vielä Viljo, jolloin joukkomme oli kasassa ja päästiin kisat aloittamaan.

Ammunnan jouduimme suorittamaan ilmapistoolilla, muuttuneiden säännösten takia, mutta niinhän se on, että joka osaa, ei ole väliä millainen ase kädessä on. Tutut nimet olivat ammunnan jälkeen kärjessä.

Seuraavaksi lajiksi valikoitui kranaatinheitto. Tällä kertaa erot muodostuivat paria epäonnistumista lukuunottamatta hyvin pieniksi, mutta sentään senttimetrien eroihin päästiin ja järjestys saatiin ilman vastalauseita. Mukavasti menivät ristiin sijoitukset ja kisan kärki oli tasainen ja leveä.

Kolmas laji oli arviointi ja viime vuotisen kevätjotoksen voittaja Seppo, kilpailunjohtajan ominaisuudessa oli valinnut kohteeksi suuren kuusen, jonka ympärysmittaa Sepon merkitsemältä korkeudelta arvioitiin. Ilmeisen tarkkasilmäisiä kisailijat olivat sillä suurin osa arvioi ympärysmitan hyvin lähelle oikeaa, parhaan tuloksen ollessa senttimetrin päässä täydellisestä.

Välikahvit ja pieni tauko on aina paikallaan ja iloinen joukko suuntasi majoitustiloihin. Sattuipa taukomme oivaan paikkaan, sillä hetkeä myöhemmin Rajavartiolaitoksen auto saapui pihaan ja kaksi herraa saapui pitämään meille tilannekatsausta rajavartiolaitoksen tilanteesta. Juttua riitti tietysti yleismaailmalliseen tilanteeseen asti ja pääsimme tutustumaan myös rajavartiokoiriin ja kalustoon muutenkin.

Neljäntenä lajina oli pilkkiminen ja kilpailuaika oli tunti. Mikäs siellä, lähes tyynellä lammella oli istuskella auringon paisteessa ja kyllä sieltä kalaakin näytti nousevan. Aika meni sukkelaan ja ajanottaja jo huusikin pilkkimisen päättyneeksi. Kalojen laskemisen jälkeen suuntasimme majoitustiloihin kuulemaan pistetilanteen ja valmistautumaan ruokailuun. Olihan se taas keitto hyvää ja täysin vatsoin oli hyvä aloittaa viimeinen ja ratkaiseva laji, nimittäin katkon pelaaminen.

Ennen viimeistä lajia tilanne olikin mitä kutkuttavin, sillä useammalla kisaajalla oli vielä mahdollisuus voittoon. Hienoisessa johdossa olevat Seppo ja Veijo ottivat, aikaisempaan kokemukseeni nojaten, jopa yllättäen voitot omista pöydistään ja niinpä he keskinäisellä pelillä ratkaisivat kevään 2016 jotoksen mestaruuden. Ja niin siinä vain tällä kertaa kävi, että Veijosta leivottiin uusi voittaja! Upea porukka, upea keli ja upea voittaja, ei kai enempää jotokselta voi vaatia.

SYYSJOTOS 2015

Vanhan postin aukio 14.11.2015 klo 9

5 yhdistyksemme jäsentä ilmestyy paikalle ja saan tiedon, että kilpailun johtaja, edellisen jotoksen voittaja Markku Lämsä, on mennyt tekemänsä hirvenlihakeiton kanssa edellä kohteeseemme Vääräjoelle. Perinteiset kättelyt ja auton nokat kohti kohdetta.

Pihalle päästyämme Markku odottelikin meitä iloisena pihalla,tästä se taas lähtee! Pienen tilannekatsauksen jälkeen,Markku ottaa porukan komentoonsa ja esittelee syysjotoksen kiertopalkinnon ”Martin maljan”. Markku käy läpi päivän lajit ja niiden järjestyksen. Homma selvä kaikille ja siitä siirtyminen ammuntapaikalle.

Ammunta osoittautuukin tänä vuonna erittäin kovatasoiseksi lajiksi ja vääräleuat arvelevat, että josko hyvä myötätuuli olisi syynä moiseen! Ammuntatulosten selvittyä, ottavat Keijo Murtovaara, Simo Ahava ja Janne Korva yhden laukauksen uusinna, jotta saadaan järjestys selville. Ja selvisihän se,

Seuraavaksi siirryimme välikahville ja puheensorinaa riitti vähälukuisesta osanottajaporukasta aivan mainiosti.

Toisena lajina oli kranaatinheitto ja siihen oman lisämausteensa toi tällä kertaa liukas keli, joka teki lajista taktisemman. Harri Väätäinen osoittautui tällä kertaa parhaaksi, Seppo Kyllösen, kaikkien yllätykseksi epäonnistuttua täydellisesti normaaliin suoritukseensa verrattuna.

KIlpailun johtaja ilmoitti, että suoritamme samalla arviointitehtävän ja pihan perällä olevaa ulkohuussin leveyttä aloimme siinä aprikoimaan. Ahavan Simo ei silmälaseja tarvi, koska vaivaiset 3 senttiä hänen arvionsa heitti tarkistusmittauksen tuloksesta! Hienoa Simo!

Hirvenlihasoppa, jonka Markku oli tehnyt omista ja Murtovaaran Keijon tuomista lihoista oli valmis ja sitä lähdimme seuraavaksi särpimään. Kahvit tietenkin päälle ja siirtyminen tietokilpailukysymysten kimppuun. PJ Jarmo Käkelä oli tehnyt ja sinetöinyt kysymykset ja vastaukset, joten pääsimme kaikki osallistumaan tähänkin lajiin. Kysymysten taso oli tälläkin kertaa riittävä ja paremmussjärjestys tästäkin lajista saatiin, tosin korttipakalla vetäen.

Viimeisimpänä.  muttei vähäisimpänä lajina oli katko, jonka alkaessa jotoksen voitto oli vielä 4 osallistujan ulottuvissa. Tovin saimme korttia lyödä ennenkuin ensimmäisenä pelinsä sai poikki Markku, mutta voittajasta ei edelleenkään ollut vielä varmuutta. Niin vain kortti kiersi, että pisteiden laskennan jälkeen voittajaksi selviytyi toisen kerran peräkkäin ja ensimmäisen kerra syysjotoksen historiassa Markku Lämsä! Normaalisti edellisen syysjotoksen voittaja on tehnyt kysymykset eikä näin ollen ole osallistunut kilpailuun, mutta osallistujien vähyyden vuoksi tehtiin tänä vuonna poikkeus.

Sauna lämpenemään ja siitä ilta jatkui reserviläisasioista sekä ajankohtaisten ja vähän vanhempienkin juttujen läpikäymisellä ja täytyy sanoa, että kyllä oli taas mukavaa. Seuraavaa jotosta odotellessa!

Sihteeri, Janne korva

KEVÄTJOTOS TORAMOLLA ROVANIEMELLÄ 2015

Kuusamon reserviläiset ry; n kevätjotos Rovaniemellä Toramolla

Kuusamon reserviläisten kevätjotos suuntautui täällä kertaa Rovaniemelle, Rovaniemen reserviläisten majalle Toramolle.

Lähdimme perjantaina yhteiskuljetuksella vanhan postinaukiolta kohti Rovaniemeä. Rovaniemellä meitä oli vastassa isäntä Pekka Laitila, joka esitteli  Toramoa luovuttaen  meille avaimet. Perinteisesti laitoimme ensimmäiseksi oman reserviläislippumme liehumaan oven pieleen merkiksi, että olemme saapuneet jotos paikallemme. Perjantai-iltamme sujui saunoen, laulaen isämaalisia lauluja, tutustuen ampumaratoihin , Toramon tiloihin,lippuhin,  kunniakilpeihin, pöytästandarheihin ym. sekä hirvenlihoja keittäen.  Lauantai aamuna aloitimme itse jotos kilpailut. Kuusamon reserviläisten pj.  Jarmo määräsi miehet riviin toivottoaen kaikki tervetulleiksi jotokselle ja samalla hän myös kiitti Rovaniemen reserviläisiä vierailu kutsusta Toramolle. Rovanimen reserviläisten pj. Pasi Ruokanen toivotti myös meidät Kuusamolaiset tervetulleiksi Rovaniemelle ja samalla hän myös kertoi Toramon historiasta ja Rovaniemen reserviläisten tulevista tapahtumista. Ammuntatoimen johtaja Pekka Laitila kertoi meille ampumaratojen säännöt ja muutkin ohjeet miten ampumaradalla tulee toimia.

Kilpailutoimen johtajan toimi pj:mme Jarmo . Jotos kilpailut aloitettiin perinteisesti pistooli ammunnalla  22 cal. Krugerilla USA. Tarkin ampuja Krugerilla oli Seppo  , Hemmon ja Jounin häviten vain pisteellä. Ammunan jälkeen käytiin niin perinteinen jossittelu, mikä meni vikaan kun ei osunut. Seuraavaksi oli vuorossa 9,00mm pistooli tsekkiläinen CZ mod., toki Pekka Laitila neuvoi katsomaan seinällä olevaa ohjetta missä menee väärin jos laukaukset eivät satu siihen mihin pitäisi. 9,00mm pistoolilla tarkin oli Seppo  44pist. toki pj:mme ampui saman tuloksen kun halusi kokeilla kyseistä pistoolia. Reserviläiskivääri 7,62 x 39 kotimainen / 300 metriin jo odotettu ammunta oli seuraavana kilpailumuotona. Kyllä taulut näyttivätkin oleva turhan kaukana avotähtäimellä ammutaessa, kun ei meinannut nähdä ampuuko edes omaan tauluun, mutta todellakin oli mahtava kokemus pitkästä aikaa ampua tällaisella aseella. Reserviläiskiväärin tarkin oli  Jouni kaikki kymmenen osumaa löytyi taulusta ja huonoin osuma oli numero 7. Ampumisten jälkeen pidimme kahvitauon ja keskustelimme ammunoista , kalotti kisoista joissa Rovaniemen reserviläiset käy, samalla pj. Pasi Ruokanen kutsui myös Kuusamon reserviläsistä joukkueen mukaan kalotti kisoihin. Kilpailut jatkukoon kuulutti kilpailuntoimen johtaja Jarmo ,hän pyysi miehiä siirtymään ulos kranaatin tarkkuusheitto kilpailuun. Kun kaikki miehet olivat jo valmiina kranaatinheitto kilpailuun,  kilpailutoimen johtaja teki  arviointi kilpailukysymyksen joka oli montako kunniakilpeä on Toramon takaseinällä. Puhetta ja porinaa riittikin , kaikki olivat kylläkin katsoneet kyseisiä kilpiä mutta kukaan ei ollut arvannut laskea montako niitä oli. Lähimmä arvasi   Keijo yhden päähän joten hänelle arviointi kilpailusta täydet pisteet. Ja nyt päästiin kranaatin  tarkuus heitto kilpailu aloittamaan ja tällä kertaan tarkimmin heitti  Veijo. Päivä olikin jo kulunut mukavasti ja  oli aika syödä Jounin  keittämää hirvikeittoa jota olikin  ihan riittävästi pari isoa kattillallista. Katkonpeluu oli viimeisenä jotos kilpailulajinamme ja kyllä äänijänteet olivatkin kovassa  käytössä, kun korttipeli jatkui ja jatkui eikä meinannut löytyä voittajaa. Seitsemällä miehellä oli jo korva ja kaksi karvatonta Kari ja Keijo kuten eräs pelaajista valisti kilpailutoimen johtajaan pelin aikana. Lopulta kuitenkin saatiin katkon pelin tuloksetkin valmiiksi ja kilpailutoimen johtaja pystyi laskemaan ilmoittamaan jotoksen voittajan. Kevät jotoksen 2015 voitti  Seppo hän  näytti nuoremille  mallia, että tasaisella suorituksellakin voi voittaa. Kiertopalkintopytty on , seuraavaan kevätjotokseen Sepon kirjahyllyssä .Seppo on seuraavan kevänjotoksen järjestäjä, näin sanoo säännöt. Iltamme jatkui saunomisen merkeissä ja toki meillä oli perinteinen iltahartaus ja virrenveisuu nuotion ääressä. Sunnuntai  aamuna siivosimme Toramon ja suuntasimme auton keulan kohti Kuusamon. Pysähdyimme  tulomatkalla Mäntyvaaran taiselumuistomerkille  ja mietimme miten kovia miehiä meidän sotaveteraanimme olivat / ovat.

SYYSJOTOS 2014

Syysjotos pidettiin Särkelässä poliisien majalla. Kilpailutoimen johtajana toimi evp poliisi Kyllönen Seppo. Jotos aloitettiin  järjestömme lipun ”nostolla”. Perjantaina meni  etujoukko keittelemään hirvenlihoja, jotka meille oli tuonut Hemmilä Jouni  suuret kiitokset taasen Jounille lihoista. Lämsä Markku halusi kokeilla kestääkö pihalla oleva riippukeinu ja hyvin näytti kestävän evp:n poliisinkin painon. Särkelässä olevan mökin nimi on Uusi Kontiomaja.Lauantai aamun valjetessa kauniina ,   reserviläisiä alkoi tulla jotokselle . Ennen kilpailujen alkamista juteltiin kuulumisia porukalla. Jotos aloitettiin lauantaina puheenjohtaja Käkelä Jarmon tervetulo  puheella. Puheenjohtaja palkitsi kaksi talkoissa ja muissakin asiossa aktiivisena olevaa järjestömme jäsentä kuksalla. Kuksan saivat Korva Janne sekä Murtovaara Keijo onnittelut viellä kerran kuksan saajille. Kilpailutoimen johtaja Seppo kertoi miehille kilpailujen pitopaikat ja aikataulutuksen. Naurusuin Markku , Kari ,  Keijo katsovat kun Janne ottaa huikan Martin lekkeristä.  Kilpailutoimen johtaja joutuu täyttämään katsomallaan ”vedellä” niin kuin aina on ollut tapana ennen kilpailujen aloittamista.  Kilpailut aloitettiin perinteisesti ammunnalla ja ensimmäisenä pääsi tai joutui ampumaan Palosaari Tenho.Jokainen pääsi vuorollaan kokeilemaan ammuntaa ja tarkin oli tällä kertaa Lämsä Markku. Seraavana oli vuorossa kirjalliset kysymykset jotka koskivat maanpuolustustusta tai puolustusvoimia. Parhaiten tiesi evp kapteeni Pesonen Hemmo olisikohan entisellä ammatilla jotain osuutta tietoihin. Sen aikaan, kun kilpailuntoimenjohtaja tarkasti vastauksia oli meillä aikaa rupatella maailman asiosta ja kuulostikin siltä ,että  niissä tuntui olevan parantamisen varaa  paljonkin…Kokeilimme myös tulitikun heittokilpailua pihamaalla ja hyvinhän se tulitikku lensinkin ainakin joillakin. Kranaatin tarkuusheitto oli virallisena kilpailuohjelmana seuraavaksi ja tarkimmin tiukassa kisassa heitti Hemmilä Jouni. Liekkö alkanut Lämsä Markulla väsyttämään kilpailut kun niin innokkaasti halusi kokeilla riippukeinua…Arviointi tehtävänä oli tällä kertaan vesistön mittausarviointi vastarannalta  vastarannalle ja tarkimmin arvio antoi  puheenjohtaja  Käkelä Jarmo vai 50m päähän arvio matkan olessa 1300metriä. Tässä vaihessa pisteet laskettuna Lämsä Markku oli johdossa ja Käkelä Kari ja Hemmilä Jouni toisena Samalla pistemäärällä joten viimeinen kilpailulaji ratkaisisi lopputulokset. Tässä vaiheessa päivää olikin jo aika laittaa hivrikeitto tulelle ja porukallahan se kävikin äkkiä. Viimeisenä ratkaisevana lajina oli katkonpeluu ja siitähän varsinainen pelien peli tulikin. Kaikki kolme käressä ollutta Käkelä Karin sanoin nyt mie romahan jäivä kauas kärkisijioista. Parhaiten kortit pelasi Palosaari Tenho liekkö ollut tankkaus juomat kohdallaa…Kilpailujen jälkeen oli mukava poseerata yhteiskuvissa järjestömme lipun kanssa.Seppo laski yhteispisteitä ja totesi Markun voittaneen jotoksen mutta jaetulle toiselle sijalla tulivat pj. Käkelä Jarmo ja evp Pesonen Hemmo. Seppo ja Jarmo luovuttivat jotoksen voittajalle  Markulle Martin lekkerin sekä Seppo antoi viellä palkinnoksi kengät . Onnittelut Lämsä Markulle syysjotoksen voitosta ja ensi syksynä uudelleen jotostellaan. Illan pääteeksi lämmitimme sauna ja paistoimme nuotiolla makkaroita. Pj pyysi Palosaari Tenhoa pitämään iltahartauden kun hän on ainut joka oli meistä hänen omien sanojen mukaan lukenut raamatun tiedä häntä…KIITOS KAIKILLE JOTOKSELLA OLLEILLE TERV. PJ KÄKELÄ JARMO.

KEVÄTJOTOS 2014

Kuusamon reserviläisten kevät jotos 2014 suuntautui Sarvilammen maastoon.Jotoksella puheenjohtaja laittoi ensimmäisenä järjestömme lipun liehumaan telineeseen  pihamaalle.

Jotos aloitettiin puheenjohtajan pitämällä puheella jossa hän valotti tulevia tapahtumia Kuusamon reserviläisten toiminnasta.

Kilpailutoimen johtaja ( viime kevään jotoksen voittaja ) Lämsä Markku selosti kaikille kilpailujen kulun ja aikatulut sekä suoritus paikat.

Kuusamon rajavartiolaitoksen päällikkö Säkkinen Jyrki oli myös mukana jotoksellamme ja hän kertoi puheevuorossaan rajavartiolaitoksen tulevista suuntaviivoista ja rajamme vartioiden töistä.

Ammunta kilpailu oli jo peritenteisesti ensimäinen kilpailulaji sen aloitti rajan päälikkö Säkkinen Jyrki. Parhaasta ammunta tuloksesta vastasi kuitenkin viimeisenä ampunut Lämsä Markku joka ampui tuloksen 44 pist. viidellä patruunalla 10 metrin päästä.

Toisena lajina oli harjoituskraatin tarkuusheitto 25 metrin päässä olevaan maaliin. Tarkin heittäjä tällä kertaa oli Talala Toni heitettyään 60 cm. päähän maalista.

Seuraavana oli vuorossa arviointi jossa piti arvioida ampumaradalle menevä portin leveys tolpasta tolpaan. Tarkin arvioija oli puheenjohtaja Käkelä Jarmo joka arvio leveyden sentin tarkuudella oikein leveyden ollen 3 metriä ja 58 senttiä.

Kahvitauon aikana kukin  valmistautivat omalla tavallaan tulevaan pilkki kilpailuun viereisellä Sarvilammella.

Eniten kalaa sai järvenjäälle Talala Toni. Turkia Terolta ja Lämsä Markulta se suuri kala vei koukunkin siimanpäästä mukanaan liekkö ollut sama kala kysessä.

Väätäinen Harri oli kokkina keittiössä keittämässä hirvenlihakeittoa , lihat olivat Hemmilä Jounin tuomia. Kyllä hirvenliha keitto oli taasen niin hyvää ja maukasta syödä Harrin tuomien rieskojen kera.

Rajamme päälikkö Säkkinen Jyrki ja Turkia Teron joutuivat lähtemään työkiireitensä takia kesken kilpailujen , luovutimme heille kiitokseksi puukot.

Katkon peluu oli seuraavana kilpailulajina kahden kahdeksan henkisin joukkuein. Joukkueiden voittaja pelasivat toisiaan vasten kuten kakkoseksi tuleet jne .Katkon peluun paras pelaaja oli Murtovaara Keijo.

Koko jotoksen voittaja ratkesikin vasta katkon peluulla jossa Talala Toni tuli toiseksi ja samalla varmisti jotoksen kokonaiskilpailun voiton, onnea viellä Tonille jotoksen voitosta.

Saunomisen ja sotalaulujen jälkeen oli iltahartauden vuoro jossa puheenpitäjänä oli Hemmilä Rauno ja lopuksi kajautimme isä meidän virren.

Kiitos kaikille jotoksella osallistuneille ja syysjotoksen merkeissä viimeistään  tavataan  terv. puheenjohtaja Käkelä Jarmo

SYYSJOTOS 2013

Syysjotos suuntautui tällä kertaa Suomusalmelle Kuivasjärven maisemiin. Jotos isäntänä toimi Hemmo Pesonen. Perjantai iltana aloitimme kilpailut katkon peluulla jonka mukaan määräytyi lauantaipäivän ampumajärjestys. Itse pääkilpailut alkoivat siis lauantain jo tutuksi tulleella aloituksella eli ammunta oli ensimmäinen laji. Kaikista tarkin oli vanhin jotos edustajamme Seppo Kyllönen eläkkeellä oleva poliisi liekkö ollut työn puolesta ampumataitokin viellä tallella. Seuraavan oli Hemmon niin sanotut ”helpot” tietokilpailu kysymykset. Jouni Hemmilä oli lukenut reserviläislehdet tarkimmin ja voitti kyseisen osakilpailu osuuden. Kranaatin heitto on myös joka vuotinen kilpailulaji ja tänä vuonna tarkimman heittokäden omisti Rauno Hemmilä. Sitten siirryimme maastoon kun vuorossa oli arviointi ja siinä sitä riitti puhetta ja  porinaa kun jokainen yrittin arvata kolmiomittaus matkan pituuden. Kaikista tarkin silmä oli Kari Käkelällä. Viimeisenä mutta ei suinkaan vähäisempänä lajina oli katkon peluu… parhaimman pelaajan taidot omasi puheenjohtaja Jarmo Käkelä, tokiha välillä söimme Jounin keittämän hirvikeiton ja hyvää oli niin kuin aina. Kilpailun kokonais voiton ja samalla syysjotoksen voitti Seppo Kylläönen. Jouni oli  samalla pistemäärällä toinen joten voittaja ratkaistiin pelikortin numerolla ja Seppo oli tällä kertaa parempi. Onnittelut viellä kerran jotoksen voittajalle. Mauri Käkelä oli lahjoittanut voittajalle kalaverkon palkinnoksi jonka Seppo otti mielihyvin vastaan. Iltamme osallistui myös Suomusalmen rajavartiolaitoksen päällikkö Mika Kemppainen jolle luovutin muistoksi käynnistä Kuusamo puukon.Jouni Hemmilälle luovutin myös Kuusamo puukon hänen ansioistaan joka jotoksella jo 25 vuoden ajan (syys- ja kevät jotokset). Saunan jälkeen oli vuorossa iltahartaus jonka puhemiehenä toimi tällä kertaa Harri Väätäinen ja totta tosiaan  puhetta piisasi..Virrenkin toki veisasimme . Sunnuntaina oli vuorossa tutustuminen Raatteentien taisteluihin, muistimerkkeihin sekä museoon. oppan johdolla matkasimme Raateentie taistelualueita n.5 tuntia ja opas oli todellakin hyvä ja asiantunteva kiitokset viellä Erkille Pulliaiselle, hänellekin luovutin muistoksi Kuusamo puukon. Ilmat ja paikka oli mitä mahtavin jotoksen vietolle ja kaikki todella viihdyimme maanpuolustushengessä

KEVÄTJOTOS 2013

Kevätjotos pidetiin Vääräjoen ampumaradalla hieman huonon sään vallitessa.Paikalle oli  saapunut 17 reserviläistä  se jo lupasi hyvää jotoksen onnistumiselle. Jotos aloitettiin perinteisesti puheenjohtajan Käkelä Jarmon puheella, sekä palkittin Kyllönen Seppo reserviläisjotosten eteen tehdystä työstään. Kilpailut aloitettin ammunalla kuten aina ja tällä kertaa Seppo näytti nuorimille” kaapinpaikan ” tuloksella 46/50 pist. Kranaatin heitossa tällä kertaa tarkin oli Käkelä Kari. Ison männyn ympärysmitta piti arvioida noin 1,5metrin korkeudelta , lähimmäs arvioivat Korva Janne ja Heikkilä Jyrki. Kummallakin heitti arviointi vain 1 sentin, männyn ympärysmitan ollen 126cm. Seuraavaksi olisi ollut pilkkimisen vuoro, mutta sääherra oli tehnyt puolestamme päätöksen ja alkanut sulattaa jäätä. Sitten ohjelmassa seurasi maaston mittaus arvioinnilla. Hemmilä Jouni oli jostain syystä tässä tarkin ,olisiko ollut apuna Jounin harrastama hirvenhiihto mene ja tiedä. Jounin keittämä hirvikeitto oli jälleen makoisaa ja hyvää. Hirvikeitto teki kauppansa jotosporukalle. Viimeisenä kilpailulajina oli katkon peluu, jossa voiton vei Tammi Kyösti. Saunoimme leppeiden löylyjen siivittämänä ennen lauluja ja tärkeää iltahartautta. Hemmilä Rauno piti iltahartaus puheen ja veisasimme virren sekä lauloimme veteraaniemme kunniaksi veteraanin iltahuudon….

KEVÄTJOTOS 2012

Kuusamon reserviläisten kevätjotos pidettiin tällä kertaa Vääräjoella Oinas Erkin toimiessa isäntänä.

Kilpailut aloitettiin jo perinteiseti pistooli ammunalla Oinas Erkin Ja Hemmilä Jouni toimiessa ammunta vastaavina. Nyt oli myös mahdollista ampua sotilaskiväärillä vuosimallia 1941 Tammi Kyöstin omistama sekä vuosimallia 1942 Airio Heikin omistama. Ensimmäisinä pääsivät ampumaan Murtovaara Keijo ja Pesonen Hemmo. Tarkka ja tappava ase totesikin Hemmo.

Seuraavana kilpailulajina oli pilkkikilpailu jonne jokainen lähti hakemaan sitä ”suurta” saalista voittaakseen kyseisen lajin. Oinas Erkki tunsi parhaiten kalojen liikkeet ja vei ylivoimaisen voiton.

Kranaatin heitossa parhaiten onnistui tai tarkin heittäjä oli Lämsä Markku. Heitto tyylejä ja asentoja oli monenlaisia  kuitenkin kaikki saivat tällä kertaa kranaatin lähtemään oikeaan suuntaan.

Sitten kilpailu toimenjohtaja Hemmilä Jouni laittoi meidät katselemaan/arvioimaan  suuren  männyn ympärysmittaa  metrin korkeudelta. Tarkin katse tai paras suoritus/arvaus olikin Jounilla itsellään Määttä Viljon hävitessä vai yhdellä sentillä Jounin tulokselle.

Ruokaan odotellessa Palosaari Tenho näytti meille omia sinibaretti kuviaan Määttä Ilkan , Korva Jannen ja Ahavan Simon  katsellessa kaverina kuvia.

Jostain keittiön puolelta kuului huuto ”lihakeitto valmista!” ja kokkina siellä hääri tällä kertaa Väisänen Harri. Parhaimmat kiitokset Harrille erittäin maittavasta hirvikeitosta ja kaikille keitto näyttikin maistuvan.

Kilpailutoimen johtaja laskiessa pisteitä yhteen me muut valmistuimme viimeiseen kilpailulajin suoritukseen. Ja vuorossa oli jo niin odotettu katkopeli.  Niin tässäkin lajissa löytyi voittaja kuten kaikki kuulimmekin voittajan Käkelä Karin iloitessa osakilpailu voittoaan. Kari sai voittonsa ansiosta ylimääräisen tehtävän siivota keittiön  ja senhän hän tekikin erittäin hyvin.

Jotoskilpailun voitto oli taasen hyvin tiukka kun voittaja piti ratkaista kortilla. Lämsä Markun ja Kyllösen Sepon saatuaan samat pistemäärän kokonaiskilpailusta. Tällä kertaa korttionni suosi Markkua ja voittaja on helppo hymyillä kuten kuvista näkyy. Onnittelut voittajalla viellä kerran.

Lämsä Arja oli laittanut pari  palkintoa Markun mukaan jotka arvoimme kaikkien kesken. Allekirjoittanutkin voitti näin yhden palkinnon.

Kiitokset kaikille jotokselle osallistuneille.

KEVÄTJOTOS 2011

Kevät jotos pidettiin Särkelässä poliisien majalla Lämsä Markun toimiessa isäntänä.

Kevät oli jo sulattanut lumet tieltä ja tiepohja oli pehmyt joten jotos alkoi kävelylenkillä mökille.

Maja oli jo lämmin kun saavuimme perille ja kahviakin oli tulossa, kiitokset siitä Markulle.

Puheenjohtaja Käkelä Jarmo toivotti kaikki tervetulleeksi jotokselle.

Kuusamon reserviläiset palkitsivat ansioituneen Tammi Kyöstin erikoispalkinnolla reserviläisten eteen tehdystä työstä ja samalla luovutimme reserviläisten baretin ja kokardin Pesosen Hemmolle hänen täyttäessä 50 vuotta siten jääden ansioituneelle eläkkeelle rajamme vartioiden palveluksesta kapteenin arvomerkein.

Halusin myös muistaa edellistä puheenjohtajaa Hemmilä Raunoa, hyvin tehdystä työstä joten luovutin hänelle arvokkaan pipon.

Kilpailutoimen johtaja Hemmilä Jouni antoi kilpailuista ohjeita jotka kuuntelimme hyvin tarkkaan.

Kilpailut alkoivat jo tutulla ohjelmalla eli ammunta oli ensin ja sekin meni kuin käsikirjoituksen mukaan eli Jouni oli taasen paras ampuja.

Seuraavaksi oli kranaatinheiton tarkkuusheittokilpailu ja sen voitti Väätäinen Harri mutta mikäs oli voittajan voiton salaisuus… no tietysti hyvä valmennus jota antoi Ahava Simo huumori silmäkulmassa. Sössön Seijakin oli pääsyt virkatehtäviin palauttamaan kranaattia. Sen jälkeen kilpailuna oli arviointi eli arvioida mökin pihapuun paksuus 1 metrin korkeudelta. Voittaja arvio 1 cm päähän ympärysmitan mutta puolustukseksi kerrottakoon että hänen ammattinakin on metsänhoito. Pilkkimään päästiin erittäin kauniilla säällä, mitäs nyt vähän oli vettä jään päällä. Hemmilä Raunolla oli parhaimmat lierot koukussa ja voittaja löytyi. Tosin kaikilla oli kuitenkin mukavaa vaikka kalaa ei tullutkaan. Oli jo tullut aika ruokailla ja tarjolla oli Hemmilän Jounin (50 vuotispäivien kunniaksi) tarjoamaa hirvenliha keittoa. Kokkina tosin keittiössä oli Määttä Ilkka ja hyvä kokki olikin joten hänet valtuutettiin jatkamaan seuraavallakin kerralla…

Kyllönen Seppo ja Määttä Veijo perkasivat niin ison kala saaliin,että kolalla piti viedä pois…

Kerkespäs jotoksella käväisemään meidän sihteerimmekin Korva Janne sekä kunniajäsenemme Määttä Viljo. Palosaari Tenhokin tuli käväisemään ja kaikille tarjosimme maukasta hirvikeittoa jota oli kaksi kattilallista mutta kaikki meni.

Katkon peluu oli viimeisenä kilpailuna vuorossa ja se olikin pitkä kilpailu mutta voittaja löytyi ja se oli Hemmilä Jouni.

Tietysti baretin käyttö piti opastaa uudelle jäsenellemme Hemmolle ja ketkä sen paremmin taitaa kuin Simo ja Harri.

Saunakin oli jo lämmin ja hyvät olivat löylyt ja tunnelma.

Ilta hartaus pidettiin niin kuin perinteisiin kuuluu ja virsi 584 raikasi.

Jotoksen voitti Hemmilä Jouni. Onnittelut hänelle.

SYYSJOTOS 2010

Syys_jotos 2010

Kuusamon reserviläisten syysjotos  suuntautui tällä kertaa Luokin majalle Hemmo Pesosen toimiessa isäntänä ja kilpailutoimen johtajana Jouni Hemmilä. Puheenjohtaja toivotti kaikki tervetulleeksi jotokselle. Kilpailut alkoivat jo tutulla kaavalla eli ensi oli ammunta jossa puheenjohtaja oli tällä kertaa ainut joka ampui täyden kympin. Seuraavaksi oli uutena lajina tulitikun pituusheitto kilpailu ja tässä lajista parhaiten pärjäsi Hemmo. Kranuakin piti heittää tarkasti jos aikoi päästä kärkisijoille. Arviointi suorituksessa tarkin oli Murtovaara Keijo tälläkin kertaa.

Jouni oli kilpailun ohessa kerennyt keitellä  hirvikeiton omista hirven lihoista. Kylläpäs keitto taasen maistui hyvältä hyvien ruokajuomien kera. Pienen ruokalevon jälkeen olikin jo saunan lämmityksen vuoro. Saunan lämmpiämistä odotellessa voitiin  pelata viimeinen kilpailulaji katko jossa paras oli Kari Käkelä.  Saunan jälkeen oli pisteiden laskun vuoro  ja parhaimman tuloksen sai Hemmo Pesonen .

Perinteinen iltahartauskin pidettiin  nuotiopaikalla.  Puheenjohtaja  kiitteli kaikkia jotokselle osallistuneita ja onnitteli  jotoksen voittajaa Hemmoa.  Virsi 584 raikasi taasen niin kirkkaasti ja kuuluvasti että varmaankin kuului ”naapurin” puolelle asti mutta haitanneko tuo.

KEVÄTJOTOS 2010

Kuusamon reserviläiset viettivät kesäjotosta rajavyöhykkeellä oulangassa erittäin hyvissä sääolosuhteissa. Sääskiä tosin riitti haitaksikkin asti, mutta sen korvasi mahdottoman kaunis luonto (kuten kuvista näette ). Tunnelma oli tiivis jo lähtiessä, kun allekirjoittanut ja kaksi aktiivijäsentä tai jermua( Kyösti Tammi ja Simo Ahava) lähtivät samalla kyydillä oulankaan. Siinä matkalla jutellessa taksimme ajoi vahingossa ohi jäkälämutkan risteyksen mutta pianhan jermut sen huomasivat. Siispä taksi hurrautti takaisin ja matka jatkui oikealle tielle. Rajavyöhykkeelle tullessamme sinivalkoinen ääni toimi puomi miehenä samalla tehden kunniaa meille muille…Perille päästyämme muut reserviläiset jo odottelivat meitä ja olihan myös paikalla jotos- isäntämme, rajamme kapteeni, Hemmo Pesonen. Alas oulankajoki varteen piti laskeutua muutama askel puuportaita ja minkälaiset maisemat meitä odottikaan! Kaunis hirsimökki , sauna , savusauna, grillikota, riippusilta, hiekkaranta ja tietysti oulankajoki. Puheenjohtajan Jarmo Käkelän ja Hemmo Pesosen puheiden jälkeen kilpailutoimen johtaja Jouni Hemmilä aloitti jotos kilpailut perinteisesti ammunalla (ilmapistooli ja ilmakivääri). Kilpailimme myös kävelyssä riippusillan yli, kranaatin heitolla, tyhjällä oluttölkin heitolla( oli kylläkin vaikea löytää tyhjää tölkkiä) ja myös katko peli kuului jotos kilpailuun . Jouni Hemmilän voittaessa kilpailun hän sai omakseen kiertopalkinnon ja jermu Tammen Kyösti lupautui sponsoroimaan uuden kiertopalkinnon ( kiitokset siitä! ). Iltapäivällä söimme mitä maukkainta hirvikeittoa ja kyllähän se kaikille maistuikin! Kiitokset siitä kokille. Illallantullen oli mitä mukavinta käydä savusaunassa. ( Sössön Seija / Hemmilän Rauno oli lämittänyt ) Koivuvastan ( Airon Heikin tekemä) heiluessa tiivaseen tahtiin ja rohkeimat kävivät oulankajoessa uimassa. Iltahartaus oli ikimuistoinen ja jälleen kerran kuului isänmaa virsi kirkaana ja korkealta kauas oulanganjoen illassa. Mökissä jutustelu jatkui sinivalkoisin äänin pitkälle aamuun, tosin osa miehistöstä oli jo väsähtänyt ja laittautuneet yöpuulle. Aamulla söimme, siivosimme mökin, pihaalueen ja kiittelimme retken isäntää Hemmo Pesosta ikimuistoisesta vierailukutsusta.

KEVÄTJOTOS 2009

Kevät jotos pidetiin Vaimojärvellä Huilinkissa tuulisessa säässä. Osanottajia oli yht. 20 henkilöä.

Jotos aloitetiin jo tutulla tyylillä eli ammunta oli ensimmäisenä ja tietysti vasten aurinkoa kuului kommentteja. Tuulisen sään ja aurinkon syyksi laitetiin monta ”huonoa” laukausta mutta kaiiki osuivat kuitenkin ainakin yhden osuman tauluun. Osa katseli osuiko laukaus tauluun ja osa taasen että osuiko se kympiin joten ampumistaitoa oli monenlaista kuten jotoksella kuuluu ollakin…. .

Seuraavana kävelimme järven rantaan missä suoritimme ”kranaatin” tarkuus heiton.  Tyylejä ja kommenteja oli monenlaisia huumori pilkataessa silmäkulmasta….

Sitten oli pilkkimestaruuden vuoro ja kalaa tuli kaiken laista ja kokoista, määristä puhumattakaan… Vähän meinas tulla kylmä kun sen verra tuulinen päivä sattui olemaan mutta reserviläiset eivät moisesta säihkähdä…. Pilkkikisojen aikaa kokki oli kiehauttanut kunnon hirvikeitot ja se kyllä maistuikin erittäin hyvältä lämpimässä huilinkin ruokalassa…

Siinä hieman levähdettyä oli katkopelien vuoro ja ääni sen kuin parani porukassa kun kortti ei aina ollut se paras mahdollinen…

Mut kyyllä kaikilla oli niin mukavaa että jospa …………. illan pääteksi oli saunomisen aika ja yhdessä olemista.

JOTOS 2007 KUVIA

jotoskuvia2007